Nieuwsbrief Dorpsraad nr. 5
Voor u ligt de vijfde nieuwsbrief van de Dorpsraad. Wij willen u graag op de hoogte houden van ontwikkelingen in ons dorp en van zaken waar we als bestuur van de Dorpsraad mee bezig zijn en bezig zijn geweest.
Allereerst stellen wij u de bestuurssamenstelling tot 31-12-2021 voor:
Vacant voorzitter
Marianne Bijkerk secretaris/voorzitter a.i.
Pia Kamping penningmeester
Arie v.d. Hooven algemeen bestuurslid
Jan Marijs algemeen bestuurslid
Jaap Starke algemeen bestuurslid
Miranda Oreel aspirant bestuurslid
Voorwoord door de voorzitter a.i.
Beste dorpsbewoners,
Opnieuw was het een jaar zonder jaarvergadering. Teleurstellend, maar gezien de omstandigheden konden wij niet anders dan dit opnieuw afblazen. Gelukkig konden verschillende actie-momenten op het dorp, weliswaar aangepast, toch doorgaan. Fijn om te merken dat dorpsbewoners deze initiatieven steeds zelf oppakken. Ik denk bv. aan Koningsdag, 4 en 5 mei en het sinterklaasfeest. En zelfs de rommelroute is weer gehouden!
Door middel van brieven met aanbod voor hulp, en een gezellig kaartje met kleurplaat voor de kinderen, hebben wij als bestuur contact gehouden met de inwoners van ons dorp. Er werd sporadisch gebruik gemaakt van ons aanbod met een hulpvraag vanwege corona. Dat is een goed teken, denken we.
Verder hebben we halverwege dit jaar ons vergaderritme weer opgepakt. Toen het nodig was zijn we online gaan vergaderen. Mooi dat het kan maar echt prettig werken is het niet.
Wij hopen dat we in het voorjaar van 2022 onze jaarvergadering weer kunnen houden. Maar dit blijft afhankelijk van de situatie rondom Covid besmettingen en de daarbij behorende maatregelen.
Tot die tijd wens ik u een goede gezondheid toe!
Bestuurlijke zaken
Ons bestuur is niet meer voltallig. Bestuurslid Arie van den Hooven heeft aangegeven geen nieuwe termijn meer te willen. En al enige tijd zijn we zonder voorzitter. Wij willen u voorstellen aan aspirant-bestuurslid Miranda Oreel, de door het bestuur beoogde nieuwe voorzitter.
Miranda heeft aangegeven deze taak op zich te willen nemen, waar wij als bestuur blij mee zijn. Uiteraard zal dit pas na de jaarvergadering een feit worden, hoewel zij al enige tijd betrokken is bij het bestuur.
Wij zijn dankbaar voor de inzet van de afgetreden bestuursleden en doen hierbij ook een oproep aan allen die zich geroepen voelen een bestuursfunctie op zich te nemen.
Wat hield ons bezig?
Een breed scala van onderwerpen waar we ons mee bezig hebben gehouden of waarover onze mening werd gevraagd. Hierbij een kleine greep:
Biodiversiteit met o.a. nieuw maaibeleid; voortbestaan van apotheekhoudende huisartsen; sportactiviteiten in open lucht en vraagstukken rondom energie en duurzaamheid, en mobiliteit.
Het subsidieaanvragen voor een nieuwe ombouw en een nieuw AED-apparaat hebben een goed gevolg gehad. Wij konden beiden aanschaffen. Wat we heel fijn vinden voor het dorp en allen die daarin aanwezig zijn. Het apparaat was na tien jaar aan vervanging toe en ook de ombouw moest vernieuwd worden. Na tien jaar kan de goede werking niet meer gegarandeerd worden.
Volgens de Nederlandse Hartstichting worden door het apparaat 10 levens per dag gered! Het apparaat hangt aan de voorgevel van het dorpshuis “de Griend”. Verder laten we de voorgestelde controles altijd uitvoeren.
Omdat de ombouwkast waarin het AED-apparaat is opgeborgen ook nieuw is, nog even het volgende over het openmaken van de kast.
De kast zit vast met een tie-wrap en door deze te scheuren kan de kast opengemaakt worden. Zoals u kunt zien op bijgevoegd plaatje:
Aan de kast hangt dezelfde informatie.
Ontwerp nieuw spandoek bij de ingang van het dorp: we hebben een mooi ontwerp gekozen en is ontworpen door Mitchel Vermeulen. Waarmee we blij zijn want het huidige doek was aan vervanging toe.
De bewoners van de “tiny houses” hebben we welkom geheten en een boekje over Hoedekenskerke aangeboden.
Infrastructuur:
Fase 1 van de randweg rond Hoedekenskerke zal naar verwachting starten in 2022. Er worden al voorbereidende werkzaamheden verricht.
Verschillende andere zaken hebben ons beziggehouden, o.a. het (veel) te hard binnen-en uitrijden van het dorp;
Verbindende activiteiten, opgepakt door verschillende organisaties:
Koningsdag 2021: opnieuw een aangepast programma. Maar het is een “vorstelijke” dag geworden die begon met een feestelijke aubade vanaf de kerktoren. De foto-puzzeltocht voor het hele gezin was een succes. En ook aan de online oranjequiz werd enthousiast meegedaan. Het geheel werd omlijst met “oranje-tompoezen” voor de ouderen onder ons.
4 mei herdenking: een ingetogen bijeenkomst bij het monument bij de kerk om de gevallenen te herdenken. Er werden bloemen gelegd en dichtwoorden klonken. Er was gelegenheid langs het monument te lopen.
Rommelroute: wat leuk dat dit weer is opgepakt. En wat heeft het zonnetje mee gewerkt. Er waren behoorlijk wat deelnemers en de kijkers/kopers lieten zich ook niet onbetuigd.
Op 24 oktober was de herdenking van de getroffenen in Hoedekenskerke tijdens de beschietingen van de slag om de Schelde. Deze keer werd stilgestaan bij de beschieting van een locomotief, waarbij vier personen het leven lieten. Een dienst met indrukwekkende verhalen van nabestaanden, muziek en overdenking met aansluitend de kranslegging door de wethouder Mw. Marga van de Plasse.
Een informatieavond door de Gemeente Borsele in samenwerking met de werkgroep energie en duurzaamheid. Voor alles wat je wilde weten over de energie-transitie.
Begin november was ook de start van de “aanschuifmaaltijden” in de Griend. Een zeer leuk initiatief van een paar dorpsbewoners. Een maaltijd verzorgen voor wie eens een keer niet zelf wil koken of om gezellig met anderen aan tafel te zitten. En wie weet heb je zelf ook zin om eens mee te helpen voor anderen te koken?
Al met al toch weer aardig wat activiteiten waar we blij mee zijn.
Samenwerken:
Voor het eerst in bijna twee jaar hebben we als bestuur weer een overleg gehad met onze wethouder, de heer Kees Weststrate. Verschillende punten waren blijven steken en daar hebben we navraag naar gedaan. Dit zal op de jaarvergadering aan de orde komen.
De bijeenkomst bij de Gemeente Borsele met alle dorpsraden werd opnieuw afgeblazen.
Verder zijn verschillende bestuursleden aanwezig geweest bij digitale bijeenkomsten en webinars over o.a. toekomstbestendig maken van kleine kernen.
Vragen van dorpsbewoners:
Van verschillende kanten bereikten ons vragen die wij probeerden te beantwoorden en/of werden doorgestuurd naar betrokken instanties.
Facilitaire zaken:
Wij hebben al weer een tijdje een nieuwe website. De moeite waard om eens een kijkje te nemen:
www.dorpsraadhoedekenskerke.nl
En ook onze facebook-pagina werkt weer. Dit zijn, naast nieuwsbrieven, de twee communicatiekanalen die wij voor de dorpsraad hanteren.
Heeft u vragen of constateert u ongewenste zaken maak er melding van via het mailformulier op onze website. Dan weet u zeker dat die geluiden bij het bestuur van de dorpsraad komen.
Wanneer er iets wordt aangeboden om te plaatsen dan beslist het bestuur over de plaatsing. Goed om hierbij op te merken is dat wij de stukken zo plaatsen, zonder wijzigingen. Wanneer je niet wilt dat je naam en/of telefoonnummer vermeld worden, dit dan graag van te voren aangeven.
Denk er wel aan, dat wat op de website staat (tekst c.q. foto’s ) auteursrechtelijk beschermd is.
De buurtpreventie whats-app werkt goed. Goede afhandeling van meldingen en onnodig gebruik wordt direct aangepakt.
We hebben besloten weer wat vlaggen aan te schaffen, er is nog steeds vraag naar. Inmiddels zijn er al veel vlaggen verkocht. Wie besluit een mooie vlag van Hoedekenskerke aan zijn/haar gevel te hangen kan hiervoor terecht bij ons bestuurslid de heer Jan Marijs. Of bij de Buffer.
Tot slot
Hierbij de uitnodiging voor de algemene jaarvergadering:
Uiteraard onder voorbehoud. Kijk hiervoor regelmatig op onze website:
www.dorpsraadhoedekenskerke.nl
UITNODIGING
Jaarvergadering op maandag 4 april in de Griend om 20.00 uur
AGENDA
1. Opening en woord van welkom
2. Jaarverslag 2021 (middels nieuwsbrief)
3. Financieel verslag 2021
4. Verslag Kascommissie /decharge penningmeester
5.. Aandacht voor kern-met-pit
6.. Aanmelden voor deelname aan EHBO-cursus
7. Afsluiting behoud woningen Julianastraat met feestelijk tintje voor de nieuwe bewoners
8. Bestuurlijke zaken
PAUZE
9. Informatie over voedselbos in Hoedekenskerke door de heer Pieter Janse
10. Beantwoorden van vragen door de wethouder de heer Kees Weststrate
11. Rondvraag
12. Sluiting1